tiistai 1. maaliskuuta 2011

Suomalaisnaiset ruokaostoksilla

Vuosi sitten on tehty pieni kartoitus, jossa suomalaisten naisten ruokaostostottumukset on luokiteltu. Aikaiseksi saatiin neljä erilaista naistyyppiä, joista osa arvostaa laatua ja nautintoa siinä missä osa nauttii ruoan helppoudesta ja nopeudesta.


Kolmannes suomalaisista naisista kuuluu Henna Herkuttelijoihin, jotka panostavat terveellisiin ja laadukkaisiin raaka-aineisiin ja valmistavat ruoan aina itse. Heille on tärkeää olla tietoisia ruoan ainesosista ja laadusta. Ruoanlaitto ja syöminen ovat sosiaalisia tapahtumia ja ruokainnostuksen lomassa on kiva kokeilla uutuuksia ja uusia reseptejä. Hennat ovat todellisia nautiskelijoita ja myös muiden maiden ruokakulttuurit kiinnostavat. Hennaan vetoaa ruokaostoksilla myös estetiikka.

Reilu neljännes meistä on Taina Tasapainoisia, jotka myös valmistavat ruoan itse ja huomioivat ruoan terveellisyyden. He arvostavat perhettään ja hyvinvointiin kuuluu keskeisenä osana tasapainoinen ruokavalio. Itse tehty, kunnon ruoka on Tainojen suosikki, mutta uusia reseptejä he kokeilevat harvakseltaan. Suomalaisia tuotteita arvostetaan, samoin perinteisiä ruoanvalmistusmenetelmiä. Taina hyödyntää tarjouksia.

Viivi Välipala arvostaa helppoa ruoanlaittoa, kokeilee mielellään uutuksia ja ostaa annosruokia. Hän ei viitsi nähdä paljoa vaivaa ruoan eteen ja ostokset hoidetaan ilman kauppalistaa ja ainakin osa ruoasta ostetaan valmiina. Viiviä ei huoleta ruoan terveellisyys tai lisäaineet. Lehtien resepteistä hän nappaa nopeat ja helpot ohjeet. Räväkkä mainonta saa Viivin kokeilemaan uusia tuotteita.

Kipa Kiireisen ruokailua leimaa välipalasyöminen. Ruoanlaittoon ei juuri ole aikaa ja siksi nopeat, edulliset ja helpot tuotteet kulkeutuvat Kipan ostoskoriin - ja luonnollisesti ilman ostoslistaa. Uutuudet eivät juuri kiinnosta eikä ruoalla hienostelu muuteenkaan.


Itse olen vahva sekoitus Hennaa ja Tainaa. Melkein voisi sanoa, että olen arki-Taina ja viikonloppu-Henna. Varmasti kuitenkin elämän vahtelevissa tilanteissa löytää itsestään myös muita puolia. Automatkoilla Viivi valtaa minut ja voin syödä epäterveellisiäkin snackeja ihan huoletta. Ehkä kotoa poissaoleminen on loistava tekosyy olla kerrankin välittämättä tyydyttyneistä rasvahapoista sun muista.

On kiva teitää, että suurin osa suomalaisista naisista kuuluu tiedostavaan ruoanlaittajien joukkoon. Ihmeellistä on kyllä se, että makkara on edelleen kotiäitien hitti ja einespyöräyköitä kuluu kasvavaan tahtiin. Eihän se niinkään voi olla, että Kipat ja Viivit vetää eineksiä koko kansan edestä.

Vähän aikaa sitten eräs mies totesi tilapäivityksessään näin: "Alettaisko kaikki ostaan luomua, please? Poistuis tuo paska markkinoilta" viitaten tähän Taloussanomien artikkeliin. Me kuluttajat emme ole vielä täysin ymmärtäneet jaloilla äänestämisen vaikutusta. Voimme valittaa siitä, kuinka hyllystä ei löydy vaikkapa tiettyä tuotetta kotimaisena, mutta nappaamme silti sen ulkomaisen vastineen. Tai että einespyöryköissä on liian vähän lihaa, mutta otamme silti paketin, koska parempaakaan ei ole tarjolla. Mitäpä jos sen tuotteen jättäisi kokonaan hyllyyn, jos juuri haluamaasi tuotetta ei ole saatavilla. Silloin viesti siitä, mitä todella haluamme syödä, alkaisi mennä perille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti